odense

En oförglömlig helg i Danmark

Hej kära läsare! Jag heter Ingrid och är en kvinna i 65-årsåldern som tillsammans med min man Lars-Åke nyligen fick uppleva en härlig resa till Odense, Danmark. Vi bor i Mariestad, och när sommaren började lida mot sitt slut kände vi att det var dags att ge oss ut på ett litet äventyr. Vi bestämde oss för att ta bilen och köra ner till Odense, där vi bokat in oss på ett hotell för tre nätters vistelse, från torsdag till söndag i slutet av augusti.

Resan från Mariestad till Odense

Vi startade vår resa tidigt på torsdagsmorgonen, fulla av förväntan. Det är något speciellt med att resa med bil – friheten att stanna där man vill och upptäcka nya platser längs vägen. Vägarna ner genom södra Sverige var lummiga och gröna, och det var härligt att se landskapet skifta när vi närmade oss Öresundsbron. Efter att ha kört över bron och vidare in i Danmark kände vi verkligen att vår semester hade börjat på riktigt.

Väl framme i Odense på eftermiddagen checkade vi in på vårt hotell, som låg centralt och bekvämt. Hotellet var charmigt med en mysig atmosfär och vårat rum hade en fin utsikt över stadens gamla kvarter. Vi kände oss genast välkomna och började genast planera vad vi ville se och göra under vår vistelse.

Utforskande av Odense

Odense är en vacker och historisk stad, känd som författaren H.C. Andersens födelsestad. Vi började vårt besök med att promenera genom de pittoreska gatorna i Gamla Stan. De små, färgglada husen och kullerstensgatorna förde tankarna tillbaka till en svunnen tid, och vi njöt verkligen av att strosa omkring och bara ta in atmosfären.

Självklart besökte vi också H.C. Andersen-museet, där vi fick lära oss mer om hans liv och verk. Det var fascinerande att se de platser som inspirerat hans sagor, och vi kände en viss magi i luften när vi gick genom de vackra trädgårdarna som omger museet.

God mat och dryck

Danmark är känt för sitt goda kök, och vi passade på att prova lite av varje under vår resa. En kväll åt vi en härlig middag på en lokal restaurang där vi serverades smørrebrød – klassiska danska smörgåsar som var lika vackra att se på som de var goda att äta. Vi njöt också av ett par glas danskt öl, som verkligen passade perfekt till maten.

En annan dag besökte vi en mysig liten café där vi åt wienerbröd och drack kaffe, medan vi njöt av den lugna atmosfären. Det är verkligen något speciellt med att sitta och njuta av en fika när man är på semester – tiden går lite långsammare och man kan verkligen slappna av.

Hemresan

Söndagen kom alltför snabbt, och det var med blandade känslor vi packade ihop våra saker för att åka hem. Innan vi lämnade Odense, passade vi på att besöka Odense Zoo, som vi hade hört mycket gott om. Det var en fantastisk upplevelse och ett perfekt avslut på vår resa.

Hemresan gick lika smidigt som ditresan, och när vi körde in i Mariestad kände vi oss både nöjda och lite vemodiga över att vår resa var över. Men minnena från Odense kommer vi att bära med oss länge – det är en stad som verkligen har en speciell plats i våra hjärtan nu.

Jag kan varmt rekommendera en resa till Odense för alla som är ute efter en kombination av historia, kultur och härlig mat. För oss var det en perfekt liten utflykt, och jag hoppas att ni också får möjlighet att besöka denna charmiga stad någon gång. Tack för att ni läste om vår resa!